moto transport

Dlaczego usuwanie filtrów DPF jest nielegalne?

Filtry DPF to elementy, wokół których szybko zebrało się sporo mitów, dotyczących ich przydatności, lub jej braku. Jeszcze kilka lat temu, bardzo popularnym rozwiązaniem pośród kierowców było usuwanie DPF, mające na celu, rzekomo, poprawienie osiągów samochodu. Jak wykazały jednak liczne testy i badania, przekonanie to nie miało zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością. Filtry DPF mają jedynie na celu uczynić samochody znacznie bezpieczniejszymi dla środowiska, bez ograniczania w żaden sposób ich możliwości. W dzisiejszym artykule opowiemy, dlaczego takiego filtra nie powinno się usuwać i czym grozi niezastosowanie się do tego zakazu.

Brak filtra, brak przeglądu

Według prawa, obowiązującego także na terenie Polski, samochód bez filtra DPF nie ma prawa wyjechać na ulice. Usuwanie filtra cząstek stałych prowadzi bowiem do sytuacji, gdzie warsztat ma prawo odmówić nam przeprowadzenia przeglądu technicznego, ponieważ nasz samochód staje się mobilnym zagrożeniem dla środowiska.

Co więcej, wysokoprężne silniki bez filtra DPF nie tylko produkują więcej szkodliwych spalin, ale także szybciej się psują. Usuwanie DPF skutkuje błędnymi odczytami czujników w samochodzie, co prowadzi do przyspieszonego zużycia oraz uszkadza sam silnik.

Co robić, gdy zauważymy problemy z filtrem?

Usuwanie filtra cząstek stałych, który wykazuje ślady zużycia, nie jest dobrym pomysłem. Zamiast tego, możemy udać się do profesjonalnego serwisu w celu odnowienia filtra. Jest to procedura znacznie tańsza od usunięcia tego komponentu. Zregenerowany filtr pozwoli naszemu samochodowi na utrzymanie ekologicznego działania, z kolei my sami nie będziemy musieli martwić się o konsekwencje prawne, wiążące się z brakiem sprawnego filtra DPF.